Støj fra letbanen
Debat_web.png
Mange tusinde Gladsaxe-borgere lever hver dag med høj støj fra de motorveje, som går igennem Gladsaxe. Og når letbanen begynder driften i 2025 vil endnu flere borgere blive ramt at høj støj. Letbanetogene bliver ikke et stille bekendtskab for de nærmeste naboer til letbanen. For letbanetoge larmer og de larmer meget. 76 dB er støjen […]

Mange tusinde Gladsaxe-borgere lever hver dag med høj støj fra de motorveje, som går igennem Gladsaxe. Og når letbanen begynder driften i 2025 vil endnu flere borgere blive ramt at høj støj.

Letbanetogene bliver ikke et stille bekendtskab for de nærmeste naboer til letbanen. For letbanetoge larmer og de larmer meget. 76 dB er støjen fra et letbanetog når det passerer ens vindue.

Og det er ikke kun støjen naboerne til letbanen må lære at leve med. De skal også leve med vibrationerne fra togene.

Det kan undre, at mange politikere har travlt med støjen fra veje når de slet ikke bekymre sig om den støj som kommer fra letbanen.

Støj er støj, og den skal tages seriøst uanset om den kommer fra biler eller letbanetoge.

At der kommer problemer med støj og vibrationer fra letbanen har allerede ført til, at letbanen har måtte justere anlægsprojektet så vibrationerne fra letbanen ikke ødelægger de omkringliggende huse. En ekstra regning på mange millioner kroner.

De politikere, som har stemt for letbanen skylder borgerne, som bliver naboer til letbanen et svar på hvordan de vil reducere støjen fra de togene, som vil køre forbi deres vinduer 24 gange i timen.

Høj støj koster hvert år samfundet milliarder og dårligere helbred for mange tusinde danskere. Vi skal derfor have en klar plan for hvordan støjen fra letbanen kan reduceres væsentligt. Det har vi ikke i dag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top