Stop støjen
Debat_web.png
Alt for mange Gladsaxeborgere er generet af støjen fra motorvejene. Jeg gik til valg på at gøre noget ved det. Og det er årsagen til, at jeg gik efter posten som formand for Folketingets transportudvalg. Ingen for den kommende tid, tager vi i Folketinget hul på Infrastrukturforhandlingerne. Som formand for Folketingets Transportudvalg er min prioritet […]

Alt for mange Gladsaxeborgere er generet af støjen fra motorvejene. Jeg gik til valg på at gøre noget ved det. Og det er årsagen til, at jeg gik efter posten som formand for Folketingets transportudvalg.

Ingen for den kommende tid, tager vi i Folketinget hul på Infrastrukturforhandlingerne. Som formand for Folketingets Transportudvalg er min prioritet klar: Der skal gøres noget ved støjproblemet.

I Gladsaxe er vi naboer til Motorring 3, som over de seneste 10 år har set en eksplosiv stigning i, hvor mange bilister der bruger den. Det er kun Køge Bugt Motorvejen, som er mere trafikeret i Danmark.

De forestående infrastrukturforhandlinger skal handle om, hvad vi kan gøre ved problemet.

Vi kommer ikke uden om at se på måder til at afskærme støjen. Fx. ved højere støjværn, der måske kan bøje sig ind over vejen og fjerne endnu mere støj. Udlægning af støjsvag asfalt. Og det bør også indgå, hvordan vi bruger ny teknologi til eksempelvis at regulere trafikken og styre hastigheden. Mit input er, at vi ser på mulighederne hastighedsnedsættelse der, hvor folk bor tæt på vejene.

Og så skal vi sikre en udbygning af den kollektive transportinfrastruktur, så flere får et reelt alternativ til at tage bilen på arbejde.

Jeg ser frem til forhandlingerne, og vil gøre mit for at sikre, at der bliver gjort noget ved trafikstøjen.

1 kommentar om “Stop støjen”

  1. Torben+Sønnichsen siger:

    Kære Jeppe
    Som mangeårig bestyrelsesmedlem og formand for Sammenslutningen af grundejerforeninger, hilser jge dit formandskab velkommen. Desværre blev VVM rapporten fra 2003 godkendt af Gladsaxe Kommune med en linjeføring af en motorvej i 2. sals højde og med en teoretisk opfattelse af borgeropfattet støj. Det viser sig at Vejdirektoratet ikke lever op til aftaler om nødvendige støjmålinger, derfor kan VD heller ikke forstå borgernes støjopfattelse. Teoretiske beregninger der lever op til Miljølovens bestemmelser om støj har vist sig utilstrækkeligt. Miljøloven for støjområdet opererer med et døgngennemsnit og opfanger derfor ikke spidsbelastningstsøj i myldretiden. Miljøloven skal derfor ændres så der tages højde for spidbelastningsstøj i mylretider og om natten, hvor motorcykler og vanvidsbilister suser gennem M3. Opsætning af en kombineret støj og fartmåler med nummerplade foto vil kunne dæmme op for nattens trafiksyndere. Overdækning bør afprøves ligesom man har gjort i udlandet, Overdækning vil muliggøre indkaplsing af støj og ikke reflekterende støj fra støjskærme, som luftrensninganlæg, filtratet afleveres til Kommunekemi. I Gladsaxe er udstøjes sod, asbest, gummi, og andre forbrændingsprodukter ca 5-10 tons om året der i dag drysser ned over urtehaverne i området. En forsøgstunnel bør sættes op mellem Klausdalsbrovej og Buddinge Hovedgade.
    Derfor:
    1) Miljølovsændring til at omfatte spidbelastningsstøj
    2) Opsætning af tunnel, så man vitterligt for dæmpet støjen og opsamlet luftforureningen på filtre.
    3) Medinddragelse af borgerne i det arbejde som Gladsaxe Kommune og Furesø Kommune og Realdania vil starte.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top