Ingen store trivselsudsving
Studenter.jpg
Trivslen blandt gymnasieelever er relativt ens mellem de enkelte skoler, siger ny analyse. Her ses nogen glade studenter, året inden coronaen gjorde livet noget mere surt på landets gymnasier.  Foto: Peter Kenworthy.
Gymnasieelever er mest pressede fra lektier, karakterer og egne forventninger

Ifølge en ny analyse fra den liberale tænketank CEPOS, er trivslen blandt gymnasieelever relativt ens mellem de enkelte skoler. Der hvor der er problemer i forhold til presset er fra lektier, karakterer og egne forventninger, konkluderer man.

– Analysen viser, at der er ikke et entydigt negativt eller positivt billede af, hvordan andelen af elever, der er indvandrere eller efterkommere, påvirker trivslen på skolen. Det samme gælder for andelen af elever med en god socioøkonomisk baggrund, skriver CEPOS i analysen.

I analysen kan man se, at trivselsindikatorerne for faglig- og social trivsel, samt for læringsmiljø, pres og bekymringer og mobning på Gladsaxe Gymnasium og Bagsværd Kostskole og Gymnasium ikke er bemærkelsesværdig forskellige fra hinanden eller landets andre gymnasier.

Rektor ved Bagsværd Kostskole og Gymnasium, Jimmy Burnett Nielsen fortæller, at han i store træk kan nikke genkendende til CEPOS’ konklusioner i analysen.

– Eleverne stiller store krav til sig selv. De føler meget store krav fra omverden, især fra det videre uddannelsessystem, og de er vedholdende i deres indsats. Vi har efterkommere af indvandrere, ikke mange, og vi samarbejder med flere danske kommuner omkring børn og unge, der har brug for rammer som vores. Det påvirker på ingen måder trivslen på skolen, viser vores egne evalueringer, tilføjer han.

Rektor på Gladsaxe Gymnasium, Eva Krarup Steensen, fortæller at hun er helt enig i de konklusioner, som CEPOS er kommet frem til.

– Det er selvfølgelig også afhængig af antallet af elever med anden etnisk baggrund og antallet af elever, som kommer fra gymnasiefremmede hjem. Vi har begge dele på GG, men ingen af de to grupper udgør en dominerende kultur. For dem og de andre elever er det presset fra lektier, karakterer og ikke mindst egne og forældres forventninger, siger hun.

– På GG har vi en afbalanceret elevgruppe, som repræsenterer den danske befolkning i bred forstand. Det er vi glade for, for her mødes elever på tværs af samfundet og eleverne er utrolig gode til at vise hinanden respekt. Det er også noget eleverne selv vil italesætte, tilføjer Eva Krarup Steensen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top