Dyr kommunal renovation
Debat_web.png
Et flertal i Gladsaxe byråd har besluttet, at Gladsaxe Kommune i fremtiden selv skal stå for renovationsopgaver. Det kan blive en dyr omgang for borgerne i Gladsaxe. I Frederikshavn har kommunen overtaget en renovationsopgave fra én privat virksomhed. Det har allerede det første år resulteret i en stigning på 30% for den samme service for […]

Et flertal i Gladsaxe byråd har besluttet, at Gladsaxe Kommune i fremtiden selv skal stå for renovationsopgaver. Det kan blive en dyr omgang for borgerne i Gladsaxe.

I Frederikshavn har kommunen overtaget en renovationsopgave fra én privat virksomhed. Det har allerede det første år resulteret i en stigning på 30% for den samme service for borgerne i Frederikshavn.

I Gladsaxe betaler én privat husejer 2.111 kr. om året i fællesgebyr. I kommuner som Ishøj, Furesø og Ballerup, hvor det er kommunen selv, der står for affaldsindsamlingen, betaler borgerne mere end 3.000 kr. om året for at få afhentet deres affald. Ishøj er topscorer med mere end 4.000 kr. om året for en husstand.

Kommunen har monopol på indsamling af affald, og som borger kan man ikke gå andre steder hen, hvis man er utilfreds med pris og service.

Da Gladsaxe Byråd i 2001 udbød opgaven med renovation, efter Christianslyst havde haft opgaven siden krigen, sparede borgerne ca. 10% på renovationsgebyret. Samlet var det en besparelse på ca. 30 millioner kr. Det er mange penge.

Offentlige monopoler bliver bare dyrere og dyrere år efter år fordi de kommunale selskaber ikke er i konkurrence med andre.

Og hvor skal borgerne gå hen, hvis de er utilfredse med den kommunale service?  Det bedste og billigste for borgerne er fortsat at lade private stå for affaldsindsamlingen.

Det giver både bedre service og sparer borgerne millioner hvert år.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Top